Uutiset

Vantaan Taksin vastuullisuus pitää pyörät pyörimässä

Vantaan Taksi ja Logi Point ovat päättäneet ottaa ennakoivan askeleen vastuullisuustyössään. Juuri valmistunut kaksoisolennaisuusanalyysi paljastaa, mitkä kestävyystekijät ovat aidosti olennaisia sekä liiketoiminnan että asiakkaiden ja muiden sidosryhmien näkökulmasta.

Tärkeimmät löydökset: turvallisuus ja toiminnan vakaus etusijalla

Analyysimme tulokset vahvistavat sen, mitä olemme jo aiemmin asiakaskyselyissämme huomanneet: turvallisuus ja luotettava asiakaskokemus ovat taksitoiminnan kulmakiviä. Erityisesti koulukuljetuksissa ja julkisen sektorin henkilökuljetuksissa nämä nousevat ehdottomiksi prioriteeteiksi.

”Vaikka ympäristövastuusta puhutaan paljon, asiakkaillemme ja sidosryhmillemme vielä tärkeämpää on palvelun luotettavuus ja turvallisuus”, toteaa Vantaan Taksin toimitusjohtaja Ari Javanainen. ”Tämä ei tarkoita, etteikö päästöjen vähentäminen olisi tärkeää, mutta se ei voi tapahtua turvallisuuden tai palvelun laadun kustannuksella”, Javanainen jatkaa

Koko arvoketjun vastuullisuus turvaa palvelun laadun

Toinen merkittävä havainto liittyy taksiyrittäjien toiminnan kannattavuuteen. Hintakilpailu ja kustannusten nousu vaikuttavat suoraan palveluntuottajien mahdollisuuksiin toimia laadukkaasti ja vastuullisesti.

”Emme voi puhua vastuullisuudesta, jos koko ketju ei toimi vastuullisesti. Kun kilpailutuksissa painotetaan vain hintaa, se voi johtaa tilanteeseen, jossa kukaan ei pysty toimimaan kannattavasti”, Javanainen korostaa.

Tämä näkyy myös työvoiman saatavuudessa. Ala kärsii jo nyt työvoimapulasta, mikä voi pitkällä aikavälillä heikentää palvelun laatua ja saatavuutta.

Digitaaliset ratkaisut ja reittioptimointi ympäristön hyväksi

Vaikka turvallisuus ja toiminnan vakaus ovat etusijalla, myös ympäristövastuulla on merkittävä rooli. Vantaan Taksi ja Logi Point ovat tunnistaneet erityisesti reittioptimoinnin ja yhdistelykyytien potentiaalin päästöjen vähentämisessä.

”Olemme vuosien ajan kehittäneet reittioptimoinnin osaamistamme. Yhdistelykyytien avulla voimme vähentää turhaa ajoa ja päästöjä ilman, että se vaikuttaa palvelun laatuun tai hintaan”, kertoo Javanainen ja jatkaa: ”Tämä on win-win tilanne sekä ympäristölle että liiketoiminnalle.”

Katseet tulevaisuuteen

Kaksoisolennaisuusanalyysin pohjalta Vantaan Taksi ja Logi Point keskittyvät nyt neljään avainteemaan:

  1. Turvallisuus ja palvelun laatu – Jatkamme panostusta kuljettajakoulutukseen ja turvallisuusprotokollien kehittämiseen
  2. Arvoketjun kestävyys – Pyrimme vaikuttamaan kilpailutuskriteereihin, jotta ne tukisivat koko arvoketjun vastuullisuutta
  3. Digitaaliset ratkaisut – Investoimme edelleen reittioptimointiin ja digitaalisiin työkaluihin
  4. Työvoiman saatavuus – Kehitämme alan houkuttelevuutta ja kuljettajien työoloja

”Tämä analyysi on antanut meille selkeän suunnan tulevalle vastuullisuustyölle. Sen sijaan, että yrittäisimme tehdä kaikkea mahdollista, keskitymme nyt niihin asioihin, jotka aidosti merkitsevät asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme ja liiketoiminnallemme”, tiivistää Javanainen.

Vastuullisuuden rakentaminen on ennen kaikkea pitkäjänteistä työtä – investointi tulevaisuuteen, josta hyötyvät niin asiakkaat, työntekijät, yrittäjät kuin ympäristökin.